Mercaderies per l’Interior alerta que els trens de l’autopista ferroviària Zaragoza-Lleida-Tarragona confluiran a Vila-seca amb els combois de viatgers de Rodalies i Mitja distància i amb els procedents del sud a través del Corredor
El Periódico de Aragón es feia ressò el divendres 5 de setembre de la formalització per part del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible d’un contracte per 3,78 milions d’euros per a redactar els estudis informatius que serviran per a analitzar la millora de la capacitat del transport ferroviari de mercaderies en el tram Zaragoza-Lleida-Reus, perquè pugui acollir serveis d’autopista ferroviària i fer front a possibles futurs augments de demanda, uns estudis que s’emmarquen en l’objectiu de potenciar el Corredor Mediterrani.
Cal assenyalar -diu el rotatiu aragonès- que el tram entre Zaragoza i la façana mediterrània per Lleida és un dels quals registra més trànsit de mercaderies de la xarxa, amb més de 100 circulacions/setmana per sentit.
Afegeix la notícia que el Ministeri té en marxa a través d’Adif els projectes d’adequació d’infraestructura de l’itinerari Zaragoza-Lleida-Tarragona per a permetre circular serveis d’Autopista Ferroviària. En aquests treballs s’invertiran més de 60 milions d’euros per a actuar sobre els gàlibs de sis túnels, 16 passos superiors i catenària, adaptant-los a les dimensions dels semiremolcs que circularan pel recorregut.
Futur col·lapse al nus de Vila-seca
Però des de la plataforma ciutadana Mercaderies per l’Interior adverteixen que “el que no diu aquesta notícia és que aquest projecte consolidarà el col·lapse de la via de la costa“. En efecte, els combois procedents de Zaragoza confluiran en el nus de Vila-seca amb els serveis de Rodalies i Mitja distància, a més dels combois procedents del sud, a través del Corredor del Mediterrani. Per això, la plataforma alerta que “tots els trens conflueixen en un mateix lloc, la qual cosa anticipa aquest futur col·lapse, tenint en compte que compartiran una mateixa via i que haurà de fer-se una gestió de les cues. Segons Mercaderies per l’Interior, “les conseqüències seran que els viatgers sortiran encara més perjudicats, perquè hauran de compartir la via amb un major nombre de trens de mercaderies. També seran afectats els propis combois de mercaderies, que veuran el seu trajecte allargat en el temps”, subratllen.
Mercaderies per l’Interior sosté que la solució a aquest inevitable col·lapse passa per “una doble plataforma en la qual passatgers i mercaderies puguin circular de forma segregada, la qual cosa també permetria allunyar els trens de mercaderies -algunes, perilloses i amb el consegüent risc per a la ciutadania, no l’oblidem- dels nuclis de població”.