Les mostres recollides apunten que els nivells de NOx i NO2 estan per sobre dels llindars fixats per la UE i l’OMS
Un estudi impulsat per Stop Creuers Catalunya i Stop Creuers Tarragona conclou que l’aire dels ports de Tarragona i Barcelona supera els límits fixats per la UE i l’OMS en òxids de nitrogen (NOx) i diòxid de nitrogen (NO2). L’espigó del moll de Balears del port tarragoní ha registrat una mitjana de 50 micrograms per metre cúbic (µg/m3), cinc vegades més que el llindar que estableix l’OMS i 2,5 vegades superior a la directiva europea que entrarà en vigor el 2030. Al World Trade Center de Barcelona s’han registrat 53,5 µg/m3. Segons els impulsors, les mostres s’han pres en cinc ubicacions del port de Barcelona i en quatre del de Tarragona i en totes se superen els límits establerts.
L’anàlisi l’han fet en col·laboració amb l’entitat alemanya NABU gràcies a un sistema de dispositius passius que capten la contaminació ambiental i que s’han analitzat en un laboratori de Suïssa. Les mostres es van prendre de l’11 de setembre al 9 d’octubre de l’any passat en cinc ubicacions del port de Barcelona i en quatre del de Tarragona, tant en espais propers a la zona de creuers com en entorns més allunyats. En cadascuna de les ubicacions es van fer dos mesuraments diferents. En concret es van recollir mostres de monòxid de nitrogen (NO) i diòxid de nitrogen (NO2), que sumats representen els òxids de nitrogen (NOx).
A Tarragona, les concentracions de diòxid de nitrogen més altes es van registrar a l’espigó del moll de Balears (50 μg/m3). A la Marina Port Tarraco es van assolir els 33,8 μg/m3, mentre que a la zona de les grues històriques es va arribar als 29,2 μg/m3 i al parc infantil del Serrallo als 27,9 μg/m3. Misael Alerm, membre d’Stop Creuers Tarragona, ha fet èmfasi en les dades del moll de Balears, la zona on atraquen els creuers. “No es pot distingir quina és la càrrega que fan els vaixells normals i els de creuers. El mesurador que ha donat índex més alts és el que està al costat del moll de creuers, i a l’època on ho vam posar hi ha només creuers”, ha manifestat. “A més és una zona on la gent va fer esport i, ara ja ho podem dir, en contra de la seva salut. El NO i el NO2 són dels contaminants més perillosos per a la salut dels humans i dels ecosistemes”, ha reblat.
A Barcelona, els registres més alts es van trobar al World Trade Center (53,5 μg/m3) i al pont Europa (51,1 μg/m3). En zones més allunyades com la rambla de Mar i el nou passeig de l’Escullera es van assolir els 44 μg/m3, mentre que a la plaça de la Barceloneta es van detectar 41,4 μg/m3.
Crítiques al Port de Tarragona i la URV
Alerm ha carregat contra les polítiques del Port de Tarragona i els estudis elaborats per la Universitat Rovira i Virgili. “Si el Port de Tarragona ha encarregat unes dades i li surten d’una determinada manera, nosaltres no ens en podem refiar, perquè té interessos com duplicar la taxa de creuers, augmentar tots els vaixells que arriben i no canviar combustibles. Nosaltres hem fet uns estudis independents amb laboratoris independents”. Respecte la URV, Alerm ha afirmat que “depèn del Port de Tarragona, Repsol i la petroquímica per moltes de les coses que fa”, i que, per tant, entenen que “té un cert interès en mostrar segons quin tipus de dades”.
Davant dels resultats de l’estudi, des de la plataforma han demanat que es redueixi el nombre de terminals de creuers i el trànsit i els atracaments d’aquests vaixells fins a complir les normatives de l’OMS i el futur límit europeu en els terrenys dels ports i dels barris propers. També volen que es restringeixi l’accés als ports dels vaixells contaminants, prohibir l’ús de fueloils pesants en vaixells amarrats i electrificar “de forma immediata” tots els molls de creuers. Sobre aquest darrer punt, Alerm ha afegit: “Serà obligatori el 2030 i tant el port de Tarragona com el de Barcelona en parlen com si fos iniciativa seva”. Alhora han exigit zones de baixes emissions als ports, monitoratges continus de la contaminació dels vaixells i que s’obligui les autoritats a publicar les dades de les emissions en temps real.
El Port afirma que no supera els límits
El Port de Tarragona ha emès un comunicat en el qual ha assegurat que la seva xarxa de control atmosfèric “vetlla per la qualitat del l’aire”. “L’estudi anual sobre qualitat atmosfèrica del port elaborat per la URV determina que un any més el recinte portuari no supera cap dels límits establerts per la legislació vigent i en nombrosos indicadors presenta dades més baixes que altres estacions situades en entorns urbans”, han manifestat.
Paral·lelament, han avançat que l’Autoritat Portuària de Tarragona invertirà 33 milions d’euros fins al 2028 per a l’electrificació dels molls, “cosa que suposarà una reducció dràstica de la presència de contaminants atmosfèrics”. El projecte preveu, en primer lloc, l’electrificació del moll de Balears -que acull l’operativa de creuers- i posteriorment els molls de Cantàbria i Andalusia. Això permetrà que els vaixells aturin els motors i estiguin connectats a la xarxa elèctrica durant la seva estada al port.