“Comerços Aprenents. Parlem-nos en català” s’ha presentat coincidint amb la visita del conseller de Política Lingüística de la Generalitat
L’Ajuntament de Tarragona, a través de l’Oficat (Oficina de Promoció de la Llengua catalana) i amb la col·laboració del Consorci per a la Normalització Lingüística, organitza la campanya Comerços aprenents, parlem-nos en català 2025, per incrementar la presència del català al petit i mitjà comerç i als establiments d’hostaleria i restauració de la ciutat. En aquest sentit i amb motiu de la visita del conseller de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya, Francesc Xavier Vila, el passat divendres a Tarragona; juntament amb l’alcalde Rubén Viñuales i les conselleres de Cultura, Sandra Ramos i de Comerç, Montse Adan, es va presentar la nova iniciativa. Durant la roda de premsa, l’alcalde destacava que “l’Oficina del Català de Tarragona està tenint un èxit absolut”, mentre que el conseller de Política Lingüística va explicar que “la campanya constata el paper tant important que té la política lingüística en l’àmbit local”.
La campanya s’inicia aquest mes d’abril. La primera fase s’allargarà fins al juny, amb un pla de visites als 200 locals que en formaran part per tal de treballar-hi conjuntament; i així detectar l’ús del català; sensibilitzar sobre la importància de fer-ho i informar de tots els serveis de què disposa la nova oficina municipal, l’Oficat i el Centre de Normalització Lingüística (CPNL).
Aquests serveis són per exemple els cursos gratuïts d’aprenentatge de la llengua catalana per als comerciants, on durant 15 sessions i amb una durada de 15 minuts cadascuna, en el mateix local i amb un horari adient per al petit comerç i els negocis de restauració, es posarà al dia als treballadors i treballadores dels locals del vocabulari més adient per al propi establiment, així com la traducció de cartes, horaris i menús en català, entre d’altres exemples.
Les Rutes inicials seran al barri del Serrallo, Part Alta (plaça la Font), Plaça Corsini i carrers adjacents fins a completar els 200 establiments que formen part d’aquesta primera iniciativa.
En una segona fase, ja durant el darrer trimestre de l’any, de setembre a desembre, s’executaran les necessitats detectades en la primera fase, concretament a través del programa Comerços Aprenents, per a formació bàsica del català a les persones que atenen el públic, així com el Servei d’Assessorament Lingüístic (per a correccions o traduccions de documents a disposició de la clientela). Els establiments sense necessitats lingüístiques podran adherir-se, també, al voluntariat per la llengua (VxL) com a establiment col·laborador.
Els departaments de Promoció Econòmica i Mercats de l’Ajuntament; La ViaT (associació de comerciants); CCOO; Cambra Tarragona i el Departament de Política Lingüística són les institucions que col·laboren en aquesta campanya.
L’ús del català en dades
De cada 100 establiments de Tarragona 54 tenen la retolació principal en català i 48 hi tenen la informativa, 57 tenen l’horari en català, 57 tenen l’horari en català i 64 s’adapten al català si el client l’utilitza.
L’evolució de l’ús del català del 2015 al 2022 és negativa: el 2015, 62 establiments tenien retolació en català; el 2022, només 54.
El 28% de les persones que atenen els establiments és nascuda a l’estranger; el 2015 només eren el 6,5%.
Per sectors, els establiments d’hostaleria són els que registren els nivells més baixos d’ús.
Segons el Codi de Consum, un comerç ha d’estar en disposició de poder atendre en català els clients.