Nil Novau guanya el concurs “Vols saber què investigo?” amb un monòleg sobre microbiota i Alzheimer

URV

Sis estudiants de doctorat de la URV han explicat de forma divulgativa la seva tesi en menys de quatre minuts davant d’un teatre Bartrina ple

Explicar la seva tesi doctoral de forma entenedora i en menys de quatre minuts. Aquest ha estat el repte de sis estudiants de doctorat que aquest dijous, després de setmanes d’assajos, han participat al concurs “Vols saber què investigo?”. Davant de les 400 persones que omplien el teatre Bartrina -la majoria estudiants de primer de Batxillerat de nou instituts de la demarcació- els concursants han superat els nervis i han fet un autèntic treball de síntesi i divulgació per apropar la seva recerca al públic en un llenguatge comprensible i amè.

El primer premi ha estat per Nil Novau, del programa de doctorat en Biomedicina, que ha basat el seu monòleg en explicar com la microbiota intestinal, és a dir: els bacteris que habiten a l’intestí- pot influir en el funcionament del cervell, i quina relació pot tenir amb malalties neurodegeneratives com l’Alzheimer, amb l’objectiu futur de prevenir els símptomes abans que aquests siguin irreversibles.

La seva presentació ha convençut al jurat i s’ha endut també el premi al millor monòleg en català, que pretén incentivar la recerca i la divulgació dels seus resultats en la llengua pròpia del país. El guardó l’ha lliurat el Comissionat de Política Lingüística i Publicacions de la URV, José Antonio Moreno.

Com a guanyador del primer premi, Nil Novau es converteix en el candidat que representarà la URV a la final catalana interuniversitària del concurs “Explica la teva tesi en 4 minuts”, que es farà el 3 de juliol a Girona.

El segon premi ha estat per Elena Juanós, que fa la seva tesi en el programa de doctorat en Infermeria i Salut. La seva actuació titulada “Prevenir el suïcidi: quin és el paper de les infermeres?” s’ha basat el tractament i abordatge de la consulta suïcida des de l’àmbit de la infermeria, que és la professió que té més oportunitats d’identificar-la i d’intervenir-hi. Però també ha destacat la falta de protocols clars per fer aquest seguiment de forma efectiva.

El públic també participa

Les aproximadament 400 persones que omplien el teatre Bartrina també han tingut l’oportunitat de decidir, amb el seu vot, qui s’emportaria el premi del públic. Aquest ha recaigut en Jiaqi Ni, estudiant del programa de doctorat en Nutrició i Metabolisme. Durant el seu monòleg ha parlat sobre el paper de la dieta mediterrània a l’hora de prevenir el deteriorament cognitiu. Amb el títol “No ets tu, ets el que menges” ha explicat la importància d’incorporar a la dieta fruita seca, oli d’oliva verge extra, làctics o peix blau per millorar la funció cognitiva i reduir el risc de malalties neurodegeneratives.

Als concurs han participat tres doctorands més, que han quedat finalistes: Raquel Dalmau, del programa de doctorat en Estudis de Gènere: Cultura, Societats i Polítiques, ha basat el seu monòleg “Jo també volia ser guapa” en la recerca en fer una anàlisi sobre moda, influenciadores de moda i bellesa a Instagram i la feminitat a partir de la mirada de les adolescents que utilitzen aquesta xarxa i segueixen aquests perfils. Durant el seu monòleg s’ha preguntat si aquest tipus de publicacions mostren la diversitat d’identitats de gènere que existeixen o bé reprodueixes els estereotips associats a les feminitats hegemòniques.

“Explorant l’impacte dels microplàstics a l’intestí” ha estat el títol del monòleg de la Cèlia Uroz, que fa el doctorat en el programa de Nutrició i Metabolisme. Durant la seva actuació ha explicat la seva recerca, orientada a explorar els efectes de l’exposició humana als micro i nanoplàstics i com aquests poden travessar la barrera intestinal fins arribar a diversos òrgans a través del torrent sanguini.

Finalment, el monòleg de Ruth Hernández, que fa el doctorat en el programa de Tecnologia Educativa, ha explicat de forma clara l’objectiu de la seva tesi: ensenyar pensament computacional a nens i nenes de l’etapa d’educació infantil, però sense utilitzar pantalles, sinó a través del joc per desenvolupar habilitats útils per a qualsevol aspecte de la vida, com la lògica, la creativitat i l’anàlisi crítica des d’aquesta edat.

 

 

RELACIONAT
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore