Mercaderies per l’Interior titlla “de gran risc” els incidents registrats els darrers mesos a Torredembarra, entre Tarragona i Salou i a tocar de l’amfiteatre
La plataforma Mercaderies per l’Interior torna a alertar del “risc greu i permanent” que pateix la població pel pas de trens carregats de mercaderies perilloses a través del litoral i de zones urbanes densament poblades, en un corredor ferroviari on conviuen trens de mercaderies amb serveis de viatgers de Rodalies i Mitja Distància.
En aquest sentit, Mercaderies per l’Interior incideix a destacar que “el perill és real, recurrent i creixent, com el demostra la sèrie d’incidents de gran risc registrats en els últims mesos i que podrien haver provocat sengles tragèdies”:
18 de juliol – Activació del pla TRANSCAT per una fuita de gas en un tren amb mercaderies perilloses a l’estació de Torredembarra.
17 d’octubre – Descarrilament d’un tren carregat amb mercaderies perilloses entre Tarragona i Salou, requerint gairebé 24 hores per reposar els vagons.
16 de novembre – Nou descarrilament d’un tren de mercaderies a tocar de l’Amfiteatre de Tarragona, en ple entorn urbà.
A aquests fets se suma que el 10 de novembre tres dotacions de Bombers van haver d’intervenir per extingir un incendi en un tren detingut a l’estació de Tarragona.
Quants avisos més necessitem?
“Quants avisos més necessitem?”, pregunta la plataforma. “Estem parlant de trens que transporten materials perillosos circulant per zones densament poblades, escoles, comerços i espais patrimonials. La sort ens ha acompanyat fins ara, però això no pot ser un model de seguretat”, alerta l’organització.
Per això Mercaderies per l’Interior es pregunta “qui assumirà la responsabilitat política i institucional” si un dia es produeix un accident greu amb conseqüències per a la població, després d’anys de denúncies per part del territori. “Fa anys que ho denunciem, ho hem documentat i ho hem traslladat a totes les administracions. No podran dir que no ho sabien”, adverteix el col·lectiu.
Si hi ha consens, quin és el problema?
Així mateix, la plataforma ciutadana recorda que pràcticament tot el territori està d’acord amb les seves reivindicacions, que no hi ha oposició al principi que els trens amb mercaderies circulin per una via per l’interior lluny de nuclis poblats segregada de la línia de passatgers, que els ajuntaments i autoritats locals han reconegut reiteradament que el pas de trens amb mercaderies perilloses per zones urbanes és insostenible i representa un risc afegit en un territori amb el principal complex petroquímic de l’Estat, i que fins i tot el Comitè Assessor del Ministeri de Transports adverteix que “l’entorn de Tarragona genera tràfics de mercaderies perilloses, que s’estan canalitzant per vies situades en entorns urbans, on també hi circulen trens de Mitja Distància i Rodalies”. Però tot i existir tant de consens, Mercaderies per l’Interior no entén “perquè una solució tan essencial, que contribuiria també a reduir el col·lapse d’una de les autopistes amb més trànsit d’Europa, continua encallada”.
Davant tot això, la plataforma torna a reclamar amb fermesa la via segregada per l’interior, “una infraestructura que reduiria el risc sobre la població, evitaria el col·lapse anunciat del transport ferroviari de mercaderies, alliberaria la línia de costa per a serveis de viatgers, reforçaria la competitivitat del Port de Tarragona i del teixit industrial i alinearia el territori amb els estàndards de seguretat i sostenibilitat europeus”.
Finalment, Mercaderies per l’Interior insisteix que no té cap sentit exposar la ciutadania a un risc innecessari quan existeix una solució clara i avalada pels experts i exigeix al Ministeri de Transports que reactivi immediatament l’estudi del corredor interior per a mercaderies i que prioritzi la seguretat de les persones per davant de qualsevol altra consideració. “Seria molt trist haver d’esperar un accident mortal perquè les administracions actuïn. Ja s’han acumulat massa avisos”, conclou el comunicat de la plataforma.