Tots dels negocis de Cornudella de Montsant, Cabacés, la Bisbal de Montsant i Margalef compleixen la legislació lingüística en la retolació
Aquest estiu, el Servei Comarcal de Català del Priorat (SCC del Priorat) ha visitat 26 establiments comercials de Cornudella de Montsant, Cabacés, la Bisbal de Montsant i Margalef amb l’objectiu de conèixer la situació sociolingüística del territori i difondre els serveis del Centre de Normalització Lingüística de l’Àrea de Reus Miquel Ventura, del qual el SCC del Priorat forma part, així com donar suport al sector comercial. D’aquesta manera, s’ha continuat el treball iniciat el 2022.
Pel que fa a Cornudella, les visites s’han fet a proposta de l’Ajuntament, i s’han visitat 18 establiments —un 45% de restauració i hoteleria, un 39% d’alimentació i un 11% d’oci i formació.
El 95% dels negocis estan regentats per persones que s’expressen en català i no han necessitat els serveis del SCC del Priorat. En un cas, però, una persona estrangera responsable de l’establiment s’ha mostrat interessada en el projecte Comerços aprenents.
Aquesta iniciativa consisteix en una formació bàsica de llengua catalana, amb poques sessions, que s’imparteix al mateix comerç a càrrec de personal del SCC del Priorat. Aquesta acció formativa permet que el personal pugui adreçar-se als clients en català en interaccions senzilles.
De l’observació sociolingüística es desprèn que el 100% de botigues de Cornudella compleixen la legislació lingüística pel que fa a la retolació identificativa i informativa.
Pel que fa a les localitats del nord-oest de la comarca —Cabacés, la Bisbal de Montsant i Margalef—, s’han visitat 8 establiments (un 62% d’alimentació i un 37% de restauració i hoteleria).
Com a Cornudella, el 100% d’aquests comerços compleixen la legislació lingüística pel que fa a la retolació identificativa, tot i que la retolació informativa és majoritàriament en castellà. Pel que fa a la llengua de salutació, en dos casos va ser en castellà o majoritàriament en castellà.
Les dues botigues regentades per persones estrangeres van mostrar interès pels serveis del SCC del Priorat, i una d’elles és possible destinatària del projecte Comerços aprenents.
Aquestes dades positives mostren l’alt grau de coneixement i ús del català al Priorat, una tendència observada també en altres poblacions de la comarca.
El SCC del Priorat recorda que els establiments que ofereixen béns i serveis a Catalunya han de tenir la senyalització i la informació comercial en català, sens perjudici d’utilitzar altres llengües. Això inclou cartells, tiquets, factures i informació general de caràcter fix.
A més, recorda l’existència del SAL (Servei d’Assessorament Lingüístic), que revisa gratuïtament documents breus dels establiments comercials. Els interessats poden enviar els documents a priorat@cpnl.cat.