Torredembarra demana una solució “urgent” que eviti el pas de trens amb mercaderies perilloses

ANNA F. / AJ. DE TORREDEMBARRA

Vale Pino, alcalde: “Que el Ministeri assumeixi la seva responsabilitat i actuï en base a les dades”

L’ensurt ocorregut el passat 15 de juliol, quan un comboi carregat de gas difluoroetà es va quedar aturat a l’estació de Torredembarra per una avaria mecànica ha centrat l’atenció del ple municipal celebrat aquest dilluns 21 de juliol.

En el ple es va donar veu a Gabriel Comes i Jaume Estévez, membres de la Plataforma Mercaderies per l’Interior (PMI), qui van apel·lar al deure i el dret que té l’Ajuntament de Torredembarra de defensar els interessos dels seus ciutadans i, per tant, a buscar solucions a un problema que s’arrossega des de 1973. Estévez va esmentar el succés del dia 15 i, si bé va assenyalar que en aquesta ocasió tot va quedar en un ensurt, va advertir que un accident d’un tren carregat de mercaderies perilloses pot provocar una tragèdia d’enormes dimensions. I va criticar que el tren sospitós quedés detingut enmig de la localitat. Al mateix temps, va assegurar que un altre tren de mercaderies perilloses també es va detenir durant varies hores tres dies més tard en la mateixa localitat, un fet que, va dir, passa massa sovint.

El membre de la PMI també va lamentar l’actitud del Ministeri de Transports, “que ha dut a terme unes obres sense el preceptiu estudi d’impacte ambiental en una zona on es troba el major complex petroquímic del sud d’Europa i que ni tan sols contesta les nostres demandes”. Estévez es va fer ressò d’un informe del propi Ministeri, en el qual, Juan Antonio López Aragó, secretari del Consell Assessor, ressalta que “el trànsit de mercaderies per ferrocarril en la zona no està resolt, a la vista dels volums de trànsit i els riscos de les mercaderies que van a circular per la xarxa. Tot l’entorn de Tarragona genera trànsits de mercaderies perilloses, que s’estan canalitzant per vies situades en entorns urbans, en les quals a més existeixen circulacions de trens de via de Mitjana Distància i Rodalies. Han de tenir-se en consideració els riscos d’aquesta mena de projectes, perquè el polígon petroquímic que existeix a Tarragona és el més important d’Espanya i ara s’estan planificant les infraestructures ferroviàries de la zona”.

Davant aquest reconeixement del propi Ministeri del perill existent, Estévez, en nom de Mercaderies per l’Interior, va exigir “que es posi en marxa amb la urgència que la situació exigeix una solució que eviti el pas de trens amb mercaderies perilloses per nuclis de població”.

En la seva resposta, l’alcalde de Torredembarra, Vale Pino, encara que va admetre que aquesta solució excedeix les competències municipals, es va sumar a l’exigència d’una solució urgent “perquè la gent d’aquest poble no pot viure amb l’ànima en suspens”. En aquest sentit, va demanar que “no s’esperi a aconseguir un consens per part del territori que només retardarà aquesta solució”, i va demanar que el Ministeri “assumeixi la seva responsabilitat i actuï en base a les dades”. “Nosaltres no podem executar l’obra, però podem pressionar, i és el que farem, en totes les instàncies i en tot moment”, va concloure.

RELACIONAT
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore